24 december 2022

Kerstgroet

Beste lezer,

Aan het einde van dit jaar wil het bestuur van de afdeling Hardenberg van de PvdA u graag een prettige kersttijd en een mooie jaarwisseling toewensen.

2023 zal in de herinnering van velen opgeslagen worden als het jaar, waarin er een einde kwam aan de decennialange vrede in Europa. De inval van de Russische troepen in het soevereine Oekraïne markeert het einde van een tijdperk, waarin we in de westerse wereld relatief rustig en gerust ons leven konden leven.

Het meest verschrikkelijk van de inval is natuurlijk de brute wijze waarop de levens van vele burgers in Oekraïne verwoest zijn. Om nog maar niet te spreken over de vluchtelingen uit dat land, die in het westen – ook in ons land – een veilig heenkomen zochten. Gelukkig werd een groot aantal van hen gastvrij ontvangen.

Dat laatste gold helaas in veel mindere mate voor vluchtelingen uit Arabische en Afrikaanse landen. De wijze waarop onze regering – die eigenlijk het goede voorbeeld zou moeten geven – met hun problematiek omgaat is ronduit beschamend. Denk maar aan de situatie in Ter Apel. Want wat er ook van zij: het over- overgrote deel van de vluchtelingen zoekt bij ons een veilig heenkomen, nu zij bedreigd worden voor hun leven. Het wordt hoog tijd dat onze regering in 2023 de kern van de problematiek erkent en adequate maatregelen treft.

En dan is er ook de steeds groeiende problematiek van en voor onze mede-inwoners die financieel in steeds moeilijker situatie dreigen te geraken.

Het gaat je door merg en been, dat een zo grote groep inwoners van ons zo rijke land is aangewezen op een instantie als de voedselbank. Helaas heeft de politieke keuze voor meer particuliere en minder publieke rijkdom er inmiddels voor gezorgd dat rijken steeds rijker worden, terwijl onze armere inwoners (letterlijk en figuurlijk) steeds meer in de kou staan. De verregaande privatisering (waarvoor tijdens de regering Kok tevens ondersteuning van dat beleid was door de PvdA) heeft daarbij in belangrijke mate bijgedragen aan de huidige problemen voor de zwakkeren in onze samenleving.

Ik hoop dat in links-denkend Nederland het besef begint door te dringen dat we gezamenlijk een vuist moeten maken tegen de huidige inrichting van onze welvaartsstaat.

Op lokaal niveau zet onze fractie daarop in. De steun van andere partijen (bijv. de christelijke partijen) in onze overwegend confessionele gemeente is daarbij echter onontbeerlijk.

Wij hopen hen in het komende jaar te kunnen overtuigen van de noodzaak om structurele wijzigingen door te voeren (waar dat tenminste lokaal mogelijk is).

We staan voor een nieuw, fris en hoopvol jaar. Laten we hopen dat dit jaar de vrede terugkeert en dat het besef bij eenieder groeit dat solidariteit nog immer een belangrijk goed is. Samenleven doe je niet alleen, samenleven doe je samen!

Voor nu wenst het bestuur jullie prettige feestdagen en een hoopvol begin van een gezond 2023 toe.

Waar ben je naar op zoek?