Door Anneke Beukers op 8 februari 2017

Eerlijk

Na de oppasdag, besluiten we in een eetcafé een hapje te halen. In groepjes komt iedereen binnengedruppeld, dochter van haar werk en zwemcoaching, twee kleindochters van de zwemtraining, een kleindochter is met opa op stap en ik haal schoonzoon van het station vanuit zijn werk. Om 19.00 uur zit iedereen aan tafel. Gezellig. De jongste laat iets op de grond vallen, oudste duikt bereidwillig onder de tafel om het te pakken. Glunderend verschijnt ze boven tafel. “Kijk eens!” Ze heeft een euro gevonden. “Dat moeten we even melden”, zeg ik wijzend op de serveerster. De teleurstelling druipt van haar gezichtje. “Het is niet van jou, het ligt hier”. Als de serveerster aan onze tafel verschijnt zeg ik dat kleindochter iets gevonden heeft. Ze opent haar hand en wil het overhandigen, maar het meisje complimenteert: “wat eerlijk van jou! je mag het houden”. Kleindochter straalt.

Op dinsdag krijg ik via de CdK de brief met het ontslag van de Gedeputeerde, naar aanleiding van de behandeling van het energiedossier de vorige week. In de brief legt hij uitdrukkelijk de “schuld” bij de Staten, die zouden zijn bestuursstijl niet begrijpen. Ik ben verbijsterd. De Staten hebben een controlerende rol en ook als iets tot stand gekomen is met “het veld” moeten wij die rol spelen. Nog verrassender is het optreden van het college van GS op de woensdagavond. Gevraagd via interpellatie naar een reactie op het vertrek van de Gedeputeerde wordt omzichtig geantwoord. De commissaris die uitdrukkelijk om een reactie wordt gevraagd, geeft aan dat ze zich schaart achter het college. De coalitiepartijen, die niet hoeven te antwoorden, doen dat mondjesmaat via de woordvoerder van het CDA, echter D66 houdt zich muisstil.

Dan wordt de vergadering van vorige week hervat. De coalitiepartijen, die het merendeel van de 19 moties en 5 amendementen hebben ingediend, trekken een aantal terug en vervolgens wordt het voorstel aangenomen.

In wandelgangen, bij de nazit op de woensdagavond wordt er gepraat. Vervolgens verschijnen in de dagen erna in de media artikelen en columns waarin het giswerk naar de echte reden van het vertrek grote vormen aanneemt. Doen alsof er niets aan de hand is, omzichtig een terechte vraag beantwoorden, leidt ertoe dat de kwestie blijft door etteren. Ze hadden beter een voorbeeld kunnen nemen aan de eerlijkheid van mijn kleindochter. Het interpellatiedebatje had kunnen werken als het “duwtje” dat soms nodig is om openheid van zaken te geven. Eerlijk over waar je steken hebt laten vallen. Eerlijk over waar de stijl niet past in het college. Eerlijk over hoe je als partij met je eigen Gedeputeerde omgaat in zulke akelige kwesties. Eerlijk over waar het mis ging.

Anneke Beukers,

Staten.annekebeukers@hotmail.com