Door Anneke Beukers op 25 maart 2014

Imago

Woensdag 19 maart was ik ’s avonds bij de OAJK, het Overijssels, Agrarisch Jongeren Kontakt, dat vergaderde in Westerhaar.

De avond had als thema “imago”. Een mooi thema bleek. De aanwezige jongeren, een stuk of tien, kregen een inleiding door een spreker over het belang van een imago, wat je er ervoor moet doen en wat niet. Aan de hand van voorbeelden werd aangegeven wat schadelijk is voor het imago van de landbouwsector.

Luisterend naar de inleiding en de daaropvolgende dialoog viel me op dat regelgeving, de natuur, organisaties als “Wakker Dier”,  allemaal werden ze neergezet als potentiële vijanden.

Ik gaf ze mijn waarneming terug. Een jonge boer beaamde dat. Hij vertelde dat zijn vader altijd zei; ”die grond is van mij en ik maak uit wat daarop gebeurd”. Hijzelf zat er anders in, hij vond het leuk zijn staldeuren open te zetten. Als de consument weet dat hun voedsel goed gecontroleerd wordt, geeft dat vertrouwen, zei hij. Kijk maar wat er in China met de melk gebeurd is, daarom willen ze nu onze poedermelk..

De boer lijkt misschien niet meer de baas op zijn eigen land, de dokter dat is dat niet meer is in zijn spreekkamer, de onderwijzer niet meer in zijn klas en de politie niet meer in zijn wijk. Meer en meer moet eenieder verantwoording afleggen over de kwaliteit van het handelen en moet zich houden aan kwaliteitsregels en voorschriften. We leven nu eenmaal met 16 miljoen Nederlanders op deze postzegel.

Het leek een eye-opener. Daarna vroeg ik nog, met een knipoog,  wat ze dachten van het imago van een politicus. Het werd een geanimeerde discussie, waarin ik jonge bevlogen ondernemers zag.

Ik reed door naar de uitslagenavond in het gemeentehuis. Voor onze partij was de uitslag een regelrechte ramp. Ik dacht weer terug aan wat er eerder op de avond gebeurde, het imago, de beelden.

Alles en iedereen kun je de schuld geven, maar eerst maar eens naar jezelf kijken, had ik daar betoogd. Hetzelfde gold ook voor ons. Ja de landelijke invloed zal best een rol gespeeld hebben, maar je wordt niet beter door de schuld buiten jezelf te leggen. We moeten nadenken over wat we fout gedaan hebben en daarvoor hebben we reflectiemomenten nodig met anderen die ons dat durven te zeggen of ons daarmee helpen. In ons eigen kringetje te blijven “treuren” helpt ons niet vooruit. Imago is belangrijk, je kunt een imago “oppoetsen” maar je kunt geen goed imago bouwen op iets wat in wezen niet in orde is. De kiezer heeft altijd gelijk. Aan de slag dan maar weer.

Staten.annekebeukers@hotmail.com