Door Renée Beukers op 7 juli 2016

In Memoriam Ria Juurlink

Ria Juurlink, onze fractievoorzitter, is woensdag 6 juli onverwachts overleden. Betrokken, met een warm kloppend Sociaal Democratisch hart: dat was Ria ten voeten uit. De PvdA verliest een bevlogen fractievoorzitter en betrokken raadslid.

Ria was sinds 1981 lid van de PvdA. Het was de tijd waarin het kabinet ging bezuinigen en hervormen als reactie op de olicrisis, een tijd van stijgende werkeloosheid. Vanaf 1986 was Ria actief betrokken bij de PvdA – eerst in Avereest, later in Hardenberg. Ze vervulde diverse bestuurstaken, was raadslid en fractievoorzitter.

Na de laatste verkiezingen kwam de PvdA in Hardenberg in een nieuwe samenstelling in de raad. Ria coachte de nieuwe fractieleden; ze vond de mix van ervaring, ruimschoots voorhanden in haar persoon, en vernieuwing inspirerend en motiverend. Niet alleen in de fractie speelde ze een belangrijke rol: ook in de Raad. Ze was nestor en een gerespecteerd Raadslid met veel gezag. Altijd droeg ze het gedachtengoed van de PvdA uit: recent nog door te pleiten voor meer sociale woningbouw bijvoorbeeld.

Maar behalve een ervaren en gezaghebbend politica was Ria vooral een warm, betrokken mens – met een sterke wil, humor en relativeringsvermogen.

Renée Beukers

Renée Beukers is in het dagelijks leven docent Geschiedenis aan het Vechtdal College in Hardenberg. Ze woont sinds 2005 in Den Velde, samen met drie dochters en man. Voor de werkgroep Hardenberg verzorgt Renée de website en is ze secretaris van het bestuur.

Meer over Renée Beukers