Door Anneke Beukers op 18 februari 2014

Klaas

Weinig politieke drukte deze week. Een Statenspel en slechts één vergadering. Privé bleek mijn oude oom van 88 overleden. Zijn kleindochter meldde zijn overlijden via facebook, veel eerder dan dat ik de kaart in de bus had.

Oom Klaas was een lieve, bescheiden man, de derde in een gezin van acht zonen, opgegroeid in de armoede van Zuidoost Drenthe. Zijn laatste anderhalf jaar bracht hij door in een verpleegtehuis.

Hij trouwde in 1956 en ging wonen in een sociale woningbouw huis. Dolgelukkig waren ze daarmee, vertelde hij me een paar jaar geleden. Nieuw. Ze zijn er nooit meer vandaan gegaan. In die jaren was het woningbezit erg laag. De toenmalige christelijke partijen KVP en ARP begonnen in die jaren eigen huizen bezit te propageren als middel om het volk te beschaven. In de jaren zestig stimuleert het kabinet Cals “gerichte activiteiten” met betrekking tot financiering van de woningbouw en het bevorderen van het eigen woning bezit. De christelijke partijen brachten spaarzin in verband met verantwoordelijkheidsgevoel, properheid en stabiele gezinnen. Huren werd geassocieerd met drankzucht en andere goddeloze neigingen en met kortzichtig leven van loonzakje naar loonzakje.

Mijn oom Klaas heeft nooit veel gedronken. Hij was spaarzaam, Hij had een brede belangstelling voor muziek, van klassiek naar schlager en alles wat er tussen lag. Twee van zijn drie zonen bleken zeer muzikaal. Al het geld dat hij kon sparen van zijn loon als vrachtwagenchauffeur (hetgeen hij tot zijn pensioen deed) ging op aan de instrumenten van zijn kinderen.

Hij was zuinig op zijn lijf, fietste en wandelde veel. Nog op zijn tachtigste zetten hij en zijn broer van achtenzeventig de fietsen  in de vrachtwagen van de jongste zoon en lieten zich naar Berlijn vervoeren. In luttele dagen fietsten ze terug. Conditie was geen enkel probleem.

Hij heeft nooit hypotheekaftrek gehad, nooit een of andere uitkering, van zijn kleine pensioen betaalde hij belasting. In het verpleegtehuis werd zijn familie geconfronteerd met de discussie over mensen met eigen huis en geen eigen huis. In de opinie over mensen die gehuurd hadden, hoorden ze de mening uit de jaren zestig weer terug. In het geval van mijn oom Klaas volstrekt onterecht.

Zijn twee kleindochters spraken lieve woorden over hun opa. Hij had ze geleerd blij te zijn met wat je hebt, vertelden ze. En dat muziek erg belangrijk is. Via facebook zag ik hoe vriendinnen met “likes en reacties” de verdrietige kleindochters troostten.