Door Renée Beukers op 25 maart 2015

Minister van Krimp? Of zijn we goed voorbereid als het gaat om krimp op het platteland?

Alexander Pechthold maakte tijdens een uitzending van Omroep Gelderland op 9 maart bekend dat hij in een volgend kabinet een minister van krimp zou willen hebben, die zich moet bezighouden met leefbaarheid op het platteland.

Overijssel krimpt, net als de rest van het platteland in Nederland, maar lijkt zelfs nog sneller te krimpen dan verwacht, volgens dit artikel van Architectenweb. Rond 2035 krijgt Overijssel te maken met aanhoudende bevolkingskrimp. Wat betekent dit voor de leefbaarheid en voorzieningen? Op welke manier moeten gemeentes zich voorbereiden?

Op 1 april staat het tweede gedeelte van de (openbare) ALV van de PvdA Ommen-Hardenberg in het teken van dit thema. Vanaf ca. 20.45 gaan we in de Baron in Dedemsvaart na een korte inleiding van Stimuland in discussie over dit onderwerp. Aanwezige debaters: wethouders Klaas Smid en René de Vent, fractieleden van de PvdA in Ommen en Hardenberg. U bent van harte uitgenodigd!

Renée Beukers

Renée Beukers is in het dagelijks leven docent Geschiedenis aan het Vechtdal College in Hardenberg. Ze woont sinds 2005 in Den Velde, samen met drie dochters en man. Voor de werkgroep Hardenberg verzorgt Renée de website en is ze secretaris van het bestuur.

Meer over Renée Beukers