Nieuwsbrief afdeling Hardenberg/Ommen november 2020

Afdeling Hardenberg / Ommen

Secr.: Rozenheim 63, 7701 NC Dedemsvaart

Beste partijgenoten,

Veel te lang geleden alweer ontving u een ledenbrief van uw PvdA-afdeling Ommen-Hardenberg. Inmiddels zijn 5 maanden verstreken, maanden waarin het coronavirus een hoofdrol heeft gespeeld in al ons doen en laten, zo ook in ons bestuur. Gelukkig kunnen wij melden dat de bestuursleden alle nog in goede gezondheid verkeren. Wij hopen van harte dat dat ook voor u en de uwen geldt.

De situatie rond het virus heeft er wel voor gezorgd dat onze bestuurlijke activiteiten voor een deel zijn stilgevallen. Ontmoetingen en vergaderingen waarbij meerdere mensen aanwezig zijn, zijn zo goed als uitgesloten. Ons bestuur vergadert in de afgelopen (en komende periode) via videoconference. Zeker niet ideaal, maar beter dan helemaal niets.

Ook de fractievergaderingen voltrekken zich geheel via de digitale weg. We hopen, met de maatregelen en adviezen zoals die nu zijn uitgevaardigd, dat het einde van de narigheid langzaamaan weer in zicht kan komen.

In de afgelopen maanden is ons bestuur naarstig op zoek geweest naar uitbreiding. Formeel bestaat het bestuur momenteel uit vier leden: drie uit Hardenberg en een uit Ommen. Het bestuur wil echter graag een bredere basis hebben. Momenteel wordt het bestuur ondersteund door één actieve partijgenoot, die echter geen zitting heeft in het bestuur. Kortgeleden hebben wij kennisgemaakt met een mogelijk aspirant-bestuurslid. Binnenkort zal blijken of hij onze gelederen kan komen versterken.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 voeren onze afdelingsvoorzitter en secretaris de afgelopen en komende maanden inventariserende voortgangsgesprekken met onze vertegenwoordigers in de raad en het college. Medio volgend jaar zal het nodige moeten gebeuren om de gemeenteraadsverkiezingen voor te bereiden: het opstellen van het verkiezingsprogramma en het samenstellen van een kandidatenlijst.

Het spreekt vanzelf dat wij u van de voortgang op de hoogte zullen houden en roepen belangstellenden nu reeds op om hun bereidheid om mee te helpen kenbaar te maken.

Intussen staan er wel een aantal afdelingszaken op stapel. Zo bereidt het bestuur momenteel het werkplan alsmede de afdelingsbegroting voor 2021 voor. Formeel zouden deze zaken moeten worden vastgesteld in een algemene ledenvergadering voor 1 december, maar gelet op de huidige coronarichtlijnen heeft ons bestuur besloten af te zien van een ALV en in plaats daarvan, na onze bestuursvergadering, zowel begroting als werkplan via email aan onze leden toe te sturen met het verzoek om instemming of commentaar.

2021 is een verkiezingsjaar voor de Tweede Kamer. Voor de PvdA en de sociaaldemocratie staat er veel op het spel: lukt het de PvdA om de verloren zetels bij de laatste verkiezingen geheel of tenminste voor een belangrijk deel terug te winnen? En biedt de voorwaarde om in elk geval samen met SP en Groenlinks , zoals het partijbestuur dat wenst, een uitweg uit de oppositie en kan “links” Nederland zich verenigen om samen op te trekken of geven we door de verdeeldheid op links, rechts weer de kans om de boventoon te voeren en het beleid te bepalen?

Normaal bereidt ook onze afdeling zich voor om zijn rol in de komende campagne te spelen. Er in inmiddels een campagneteam samengesteld. Ten gevolge van de coronaperikelen is het echter vooralsnog volstrekt onduidelijk welke acties er kunnen en mogen worden opgezet en uitgevoerd. Wij zullen u bijtijds berichten omtrent de campagne.

Namens het bestuur van de afdeling Hardenberg / Ommen,

Cees Uri, voorzitter afdeling Hardenberg / Ommen

Waar ben je naar op zoek?