Door Anneke Beukers op 8 maart 2014

Wandelen

Voorjaarsreces, Dat komt mooi uit, want de gemeenteraadsverkiezingen vragen mijn aandacht. Als Statenlid richt ik mijn aandacht op mijn eigen portefeuille, de inrichting van het landelijk gebied.

Net als op andere gebieden krijgt het onderwerp natuur binnen de gemeente een steeds belangrijkere rol. Natuurgebieden moeten straks als zodanig worden aangewezen in de omgevingswet. Bovendien heeft de provincie een flink aantal gaten laten vallen in de bekostiging van natuurbeheer en wat gaat de gemeente straks met die gebieden doen? De ploeg ervoor? Of houden we bijvoorbeeld in Twenterand de Fayersheide of het Veenschap? En wie gaat dit dan onderhouden. Net als bij de zorg voor mensen, wordt de zorg voor de natuur meer en meer een zaak voor mantelzorgers.

Waar een noodlijdend familielid doorgaans nog wel de nodige aandacht trekt, zal dit met betrekking tot de noodlijdende natuur minder indringend kenbaar worden gemaakt. Logisch natuurlijk, maar wel met akelige consequenties. Net als bij verwaarlozing van mensen, treden bij verwaarlozing van de natuur na verloop van tijd ernstige complicaties op. En dan is het maar de vraag of de patiënt nog te redden valt.

Daarom help ik in de campagne om aandacht te vragen voor de natuur. Niet een erg ‘sexy” onderdeel zou je kunnen zeggen, desondanks hadden we op de mooie zondagmorgen rond de 50 bezoekers in de Engbertsdijkvenen voor een wandeling. Het veenmuseum zette speciaal daarvoor even de deuren open om de bezoekers te onthalen op een kopje koffie. Leve de vrijwilligers. De natuurhistorische vereniging zette haar beste beentje voor door als gids uitgebreid verslag te doen van de staat van het gebied, idem deed de natuurboer in de Engbertsdijkvenen een duit in het zakje. Een prachtige morgen. Goed dat ook de wethouder van de aanliggende gemeente aanwezig was. Natuur houdt zich niet zo aan een gemeentegrens. Zaterdag werd er gewandeld in Hardenberg. Aan het eind van de week volgde een tocht in de Weerribben. Daar kwamen zo’n 60 mensen op af. De weerribben is een Nationaal Park, net als de Sallandse Heuvelrug. In tegenstelling tot de andere provincies in Nederland, heeft Overijssel besloten om bij de decentralisatie de steun in te trekken. In de Weerribben zit de gemeente Steenwijkerland nu met de handen in het haar. Een prachtig gebied, maar hoe houd je het in stand? En wat doet de gemeente Hellendoorn bij het nationaal park “ de Sallandse heuvelrug”. Met de prijs omhoog van het kopje koffie, gaat de gemeente dat niet redden.

Volgende week zondag nog een keer, doorstappen om verkiezingsstandpunten kracht bij te zetten, het kan beroerder in deze prachtige vroege lente. Statenlid zijn is zo slecht nog niet 🙂