Door Anneke Beukers op 13 december 2015

Water

Maatregelen tegen water was het thema van de woensdag. Een ochtend met de vier waterschappen in Overijssel. Waar we vroeger dijken maakten, gaan we na de overlast eind jaren ’90 tegenwoordig anders om met de veiligheid rondom water. Dat betekent vanaf 2007 een groot Nederlands plan “ruimte voor de rivier”. Kern is dat het water “breder” wordt opgevangen immers het water vasthouden en verspreiden is het veiligst voor de steden en dorpen die aan de verschillende rivieren liggen. Kern is dat we niet in verzet gaan tegen de natuur maar dat we ons aanpassen aan de natuur.

In onze omgeving kennen we ruimte voor de Regge en ruimte voor de Vecht als grote projecten. Het tevoorschijn halen van dichtgegooide beken, zoals de Roombeek in Enschede, is ook onderdeel van het plan om Nederland veilig te houden. De klimaatverandering gaat hard, legden de watergraven uit. De eenmaal ingezette verandering blijkt daarboven niet zo makkelijk te stoppen. De dijkgraven verhaalden dat ze verrast zijn door de snelheid waarmee de gevolgen van de klimaatverandering in beeld komen. Ze lijken elkaar te versterken gezien de extremere weersomstandigheden zoals heftige regenval en krachtige stormen.

De middag is voor het specifieke project “ruimte voor de Vecht, 2007 – 2018”. Een klein stuk meanderen bij de grens in Laar/Gramsbergen en nog een sluis in het stuk van Ommen naar Hardenberg. Ondernemers die geld ruiken en de Vecht willen verdiepen om het bevaarbaar te maken krijgen zonder uitzondering nul op het rekest, dat zou het paard achter de wagen spannen zijn. Er is eindeloos gesproken met boeren die hun land aan de Vecht hebben liggen. Ook daar is natuur inclusief boeren de enige oplossing. Met iedereen is het tenslotte rond gekomen. Voor de boeren in de Engbertsdijkvenen is voldoende geld gereserveerd om maatwerk voor hen te regelen, als hun verzet gestaakt is en ze de natuur omarmen.

Anneke Beukers,

Staten.annekebeukers@hotmail.com