Door Anneke Beukers op 1 september 2014

Wijzen

De eerste commissie vergaderingen hebben weer plaats gevonden, de laatste ruk tot aan de verkiezingen in maart 2015.

In onze fractie kwam uitdrukkelijk de commissie van wijzen op tafel. Wie bepaalt nu in vredesnaam wie of wat er wijs is. En dan rondom het vliegveld, altijd al een onwijs plan.

De ultieme poging om de dialoog over het vliegveld een andere start te geven, moet met anderen gevoerd worden dan degene die tot nu aan het debat hebben deel genomen. Dat is duidelijk. En ja, dan kom je zo’n beetje uit bij de zelfde club waaruit ook de “board van Twente” is gevormd, allemaal mannen overigens, en het innovatieplatform enz.

Aan de ene kant bedroevend, aan de andere kant, je zult er maar voor gevraagd worden.

Hoeveel zijn er benaderd, informeer ik daarom bij de fractievoorzitter. Veel, heel veel, zo blijkt. En maar weinigen die willen en kunnen. Ik begrijp dat wel, er valt weinig te winnen en veel te verliezen.

De kring van wijze mensen moet een methode vinden om met de betrokkenen in het gebied opnieuw te spreken over de bestemming van het vliegveld. Wat kan er met dit gebied gebeuren, welke potenties heeft het en vooral, wat willen de mensen uit de verschillende gemeentes die erom heen zitten.

Interessant, lastig, maar ook broodnodig. De discussie tot nu toe heeft geleid tot heftige tegenstellingen tussen de steden en dorpen in Twente, tussen provincie en de gemeente Enschede, tussen en zelf binnen partijen. Enige logica was er niet meer in te ontdekken. Twente heeft een goed plan nodig, een plan waar eenieder zich achter kan scharen en een plan waaruit werkgelegenheid gegenereerd wordt. De werkeloosheid is hoog, te hoog. Wie kan het ei van Columbus bedenken.

Waarom wordt de wijsheid aan die groep toegedicht. Jarenlange ervaring met vliegvelden in ieder geval niet. Wel een bewezen, helder verstand, maar ja dat zijn er meer. Hun verdiensten uit het verleden? Maar we weten, die geven geen garanties voor de toekomst. Ik hoop vooral dat ze onwijs van Twente houden en zich daarmee verbonden weten. Verder hoop ik dat ze werkwijze kiezen waarbij ze veel eigenwijze Tukkers zullen bevragen op hun wensen voor de toekomst. Daarmee wens ik ze veel wijsheid.

Staten. annekebeukers@hotmail.com