6 juni 2022

Starters en woonfonds (column)

De kracht van gewoon doen niet aan ons voorbij laten gaan.

PvdA Gemeente Hardenberg wil starters een hart onder de riem steken door middel van een woonfonds. Door dit initiatief kunnen er meer starters een betaalbare woning kopen en blijven wonen in de gemeente Hardenberg.

Starters

Vandaag de dag heeft oud en nieuw geld een enorme voorsprong op de huizenmarkt.

Om deze ongelijkheid tegen te gaan wil de PvdA Hardenberg de starters een hart onder de riem steken en hen helpen bij het kopen van een betaalbare woning. De gemeente Hardenberg staat bekend om de kracht van gewoon doen. Naar ons idee hoort bij de kracht van gewoon doen ook een actieve rol in het woningbeleid. Verschillende gemeenten zijn met diverse initiatieven gekomen waaronder de gemeente Westland.

Woonfonds

Inwoners van de gemeente Westland kunnen hulp krijgen bij het kopen van een woning. Om het voor mensen gemakkelijker te maken een woning te kopen, die vaak te duur is voor hen, heeft het gemeentebestuur een woonfonds opgericht.

De Partij van de Arbeid steunt deze initiatieven. Via het Woonfonds van de gemeente Westland heeft de gemeente de grond gekocht waarop het huis staat. Dat is ongeveer een derde van de vraagprijs van het huis. De grond blijft in bezit van de gemeente ​​zolang de koper van het huis er woont. Als de bezitter van het huis de grond later wil overkopen kan dit ook. Gebeurt dat niet en wordt de woning toch weer verkocht, dan gaat ook een derde van de verkoopprijs terug naar de gemeente.

Het fonds is alleen beschikbaar voor mensen die in de gemeente wonen of werken. Het is belangrijk dat zij hier blijven. Voor henzelf, maar ook voor de gemeenschap en lokale voorzieningen. We moeten de gemeente jong houden.

Gemeente Hardenberg

De PvdA Hardenberg denkt dat het woonfonds ook haalbaar is in onze gemeente als deze met maatwerk wordt toegepast. Starters brengen vernieuwing en daarmee kansen voor de lokale en regionale economie.

Door deze initiatieven blijven er meer starters in de gemeente en kun je betaalbaar wonen waar je wieg heeft gestaan.

Raadsfractie Partij van de Arbeid, gemeente Hardenberg